Acasă
Despre noi
Participă
Legislaţie de Mediu
Conectează-te
Înregistrează-te
Contact
Master Planul General pe Transport (MPGT)
Titular: Ministerul Transporturilor
Domeniu: Transport
Domenii secundare:
Etapa:
Detalii
Titular: Ministerul Transporturilor
Domeniu: Transport
Domenii secundare:
Etapa:
Etape:

încărcare pe site

Încadrare

Aici se determină dacă este necesară evaluarea de mediu a P/P. Publicul poate trimite autorității competente comentarii scrise referitoare la P/P propus și la decizia de încadrare. Publicul poate contesta în instanță decizia de încadrare (mai ales dacă se consideră că P/P nu trebuie să parcurgă evaluarea de mediu).

Definitivare domeniu, evaluare P/P și întocmire raport de mediu

Se determinã domeniul de cuprindere și nivelul de detaliere al evaluãrii de mediu și mai apoi se întocmește raportul, documentul care sintetizează toate rezultatele și concluziile evaluării P/P. Publicul poate trimite autorității competente și elaboratorului P/P comentarii și propuneri scrise la proiectul de P/P și la raportul de mediu

Consultarea autorităților de resort și a publicului

În tot cursul procesului de evaluare de mediu al P/P, autoritățile de resort și publicul sunt consultate. În plus, după întocmirea raportului de mediu se realizează și dezbaterea publică. Publicul poate participa la dezbaterea publică și poate face recomandări, observații și sugestii cu privire la proiectul de P/P și raportul de mediu.

Luarea deciziei și monitorizare

Aici autoritatea competentă ia o decizie dacă se emite sau nu avizul de mediu și se adoptă P/P. Dacă se emite avizul, efectele asupra mediului generate prin implementarea P/P trebuie sã fie monitorizate și înregistrate. Publicul poate constesta luarea deciziei de a emite avizul de mediu al P/P mai întâi în fața autorității competente și mai apoi în fața instanțelor judecătorești dacă autoritatea nu revocă avizul de mediu.

Descriere:
Master Planul general de transport (denumit în continuare, MPGT) este un document strategic ce analizează obiectivele majore ale sistemului național de transport și determină direcția de dezvoltarea a infrastructurii pentru toate sectoarele - rutier, feroviar, naval (porturi și căi de navigație), aerian și multimodal în conformitate cu nevoile identificate de dezvoltare ale țării, obiectivele de dezvoltare ale Uniunea Europeană, precum și obiectivele de dezvoltare economică ale regiunilor. MPGT a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 666/2016. MPGT a fost elaborat în urma îndrumăriilor Comisiei Europene și în cooperare cu reprezentanții JASPERS. Ca document strategic, MPGT oferă cadrul general de dezvoltare a infrastructurii de transport, definește nevoile și sursele de finanțare, modul în care vor fi puse în aplicare proiectele, asigură procesele de întreținere și reparații până la orizontul 2030. În același timp, MPGT decide obiectivele strategice (eficiență economică, dezvoltare economică, siguranță și sustenabilitate) pentru fiecare sector de transport menționat mai sus, decide care vor fi coridoarele de transport și scenariile de punere în aplicare astfel încât să existe o dezvoltare sustenabilă și echilibrată. Pentru elaborarea MPGT au fost dezvoltate scenarii pentru următoarele orizonturi de timp: - pe termen scurt, pentru anul 2015 - pe termen mediu, pentru anul 2020 - pe termen lung, pentru anul 2030. Pentru planificarea și prioritizarea proiectelor, MPGT a luat în calcul 4 scenarii: 1. „Scenariul dezvoltare zero”; 2. „Scenariul de referință”; 3. „Scenariul de dezvoltare”; 4. „Core TEN-T (CTT)”. A fost ales pct. 3 „Scenariul de dezvoltare” care ia în considerare proiectele de infrastructură necesare pentru eliminarea blocajelor, creșterea accesibilității regiunilor și orașelor din România identificate pentru orizonturile de timp 2014, 2020 (Strategia 2020), 2030 (Strategia 2030). Prin acest MPGT Romania are acces la finanțările ce se pot realiza prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). Master Planul General de Transport al României va contribui semnificativ la dezvoltarea sustenabilă a României pe termen lung, prin creșterea conectivității intermodale (legături create prin combinarea tuturor modurilor de transport) între regiuni, accesul populației și al mediului de afaceri la rețeaua de transport și susținerea dezvoltării regiunilor cu potențial de creștere economică.
Citește mai mult...
Documente

Încadrare:

Master Planul General de Transport_iulie_2015_vol I.pdf
Obiective:
Ca și obiective strategice MPGT prezintă: „1. Eficiența economică: sistemul de transport trebuie să asigure pe termen lung un beneficiu net. 2. Sustenabilitatea: în sistemul de transport trebuie să fie prioritizate investițiile care presupun reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și cu o eficiență energetică ridicată. 3. Siguranța: investițiile în transporturi ar trebui să conducă la un sistem de transport mai sigur. 4. Impactul asupra mediului: sistemul de transport nu trebuie să aibă un impact negativ asupra mediului înconjurător. 5. Dezvoltare economică echilibrată. Sistemul de transport trebuie configurat astfel încât să permită dezvoltarea economică atât la nivel național cât și regional. Investițiile trebuie, de asemenea, să favorizeze echitatea în privința cetățenilor României. 6. Financiar: Programul general va trebui să se înscrie într-o estimare realistă a fondurilor naționale și a celorlalte surse de finanțare pentru perioada planificată.” (Ministerul Transporturilor 2015, p.21) Obiectivul general de mediu al MPGT: Dezvoltarea unei infrastructuri moderne de transport, cu luarea in considerare a efectelor asupra mediului De aici au fost conturate patru obiective specifice de mediu: OM1-1. Promovarea proiectelor de investitii in transporturi care contribuie la realizarea unui sistem durabil de transport, cu masuri de evitare si reducere a efectelor adverse, cum sunt: emisiile de poluanti in atmosfera, poluarea fonica in zonele urbane si perutele cu circulatie intensa, poluarea apelor si solului datorata surselor difuze, impactul asupra peisajului si patrimoniului cultural; OM 1-2. Reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera provenite din sectorul transporturilor; OM 1-3. Protectia sanatatii populatiei prin imbunatatirea condiiilor de mediu si de siguranta a transportului; OM 1-4. Reducerea impactului asupra biodiversitatii cu asigurarea de masuri pentru protectia si conservarea biodiversitii, cat si asigurarea coerentei retelei nationale de arii naturale protejate. MPGT a fost supus atât procedurii de evaluare de mediu, în conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programme (SEA), cât și procedurii de evaluare adecvată (EA). Raportul de mediu elaborat pentru MPGT include și concluziile Studiului de Evaluare Adecvată. Întregul proces de evaluare a MPGT a durat mai mult de 2 ani, Avizul de mediu fiind emis de către autoritatea competentă de mediu abia în anul 2015. Ca urmare a consultărilor publice în Raportul final de mediu se menționează faptul că cea mai parte a impacturilor semnificative pot fi evitate prin reconsiderarea traseelor proiectelor și poziționarea lor în afara limitelor siturilor Natura 2000, inclusiv a celorlalte tipuri de arii naturale protejate de interes național (parcuri naționale, parcuri naturale, rezervații științifice, monumente ale naturii, rezervații naturale), precum și ariilor naturale protejate de interes internațional (situri naturale ale patrimoniului natural universal, geo-parcuri, zone umede de importanță internațională și rezervații ale biosferei). Procedura de evaluare de mediu a Master Planului de Transport s-a finalizat cu emiterea avizului de mediu nr. 33 din data 11.12.2015.
Citește mai mult...
*Conectează-te că să poți lăsa un comentariu

Agora

Termeni și condiţiiPolitica de cookiePolitica de confidenţialitate

Descoperă

AcasăLegislaţie de MediuParticipăDespre noi

@Copyright Agora 2020